مقالات صنایع دستی

فلسفه حافظ خوانی در شب یلدا

فلسفه حافظ خوانی در شب یلدا

رسوم و آیین‌های یلدا به عنوان یکی از پرطرفدارترین جشن‌ها در ایران شناخته می‌شود که حافظ خوانی یکی از این رسوم زیبا در شب یلدا برای تمامی مردم ایران از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و دلپذیر است. این رویداد در بلندترین شب سال، یعنی تاریخ ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) جشن گرفته می‌شود.

برای بسیاری از مردم این رویداد مهم، آغاز فصل زمستان و توقف فصل‌های گرم برایشان است. یکی از رسوم بسیار مهم یلدا، چیدن سفره های زیبای یلدایی که برای خانم ها بسیار حائز اهمیت میباشد و با حساسیت بالا برای انتخاب ظروف و چیدمان آن اقدام می‌کنند

در طول شب یلدا، خانواده‌های ایرانی خود را با مراسم خاصی بهره‌مند می‌کنند. در بسیاری از مناطق، به هنگام غروب، این خانواده‌ها شمعی را روشن می‌کنند و در دوره شب یلدا قرار می‌دهند. سپس، مهمان‌ها کنار یکدیگر نشسته و شام علاوه بر تفریحات، غذای سنتی محلی خود را همراه دیگر تنقلاتی مانند آجیل مخصوص شب یلدا و انار و هندوانه را میل میکنند و به حافظ خوانی و گرفتن فال برای همدیگر به نیت شادی و برکت میپردازن.

از جشن یلدا به‌عنوان یکی از مهمترین جشن‌های فرهنگی می‌توان برای روحیه‌بخشی ، تفریح و بهبود روابط خانوادگی استفاده کرد. این جشن، علاوه بر اینکه نشان از حفظ و سپری شدن رسوم و فرهنگ کهن می‌باشد، همچنین به مناسبتی برای جشن و خوشبختی است.

بیشتر مطالعه کنید: 7 ایده جذاب برای زیباتر شدن سفره های یلدایی

سنت زیبای حافظ خوانی در شب یلدا

حافظ خوانی یکی از رسوم زیبا و مهم در شب های یلدا در کنار این جشن مهم آریایی و خوردن تنقلاتی مانند آجیل و هندوانه و انار حافظ خوانی در شب یلدا می‌باشد که از اهمیت بالایی برای ایرانیان برخورد است. خواندن حافظ یکی از سنت های زیبای یلدایی هست که در اکثر خانواده های ایرانی با جمع شدن کنار هم و جشن گرفتن این رسم کهن جشن یلدا به آن میپردازن که از زمان گذشتگان و نیاکان ما تا به امروز انجام می‌شود. معمولا بزرگ تر های خانواده با تفال به حضرت حافظ و به نیابت از مابقی افراد خانواده به خواندن غزلیات حافظ میپردازد و همگی از این مهم بهره می‌برند.

خرید دیوان حافظ چرم با جعبه چرم نفیس

 

علاوه بر این، به تفسیر و تحلیل اثرات مختلف انواع نمادها و علائم در ادبیات، شعر و هنر پرداخت و به نتیجه‌گیری دقیق‌تری در مورد معنای واقعی آن‌ها دست یافت. در کل، حافظ خوانی نماد یک مهارت مهم در فهم و تفسیر فرهنگ و هنر، به ویژه در جشن‌هایی مانند یلدا، می‌باشد.

جشن آریایی یلدا با حافظ خوانی فلسفه حافظ خوانی در شب یلدا و فال حافظ فلسفه حافظ خوانی در شب یلدا و فال حافظ به دلایل مختلفی از جمله روحانی بودن شعر حافظ،(حافظ کل قرآن) نثر زیبا و شکیبایی طبیعت برای برگزیدن این شب بسیار ارزشمند است. به عنوان مثال، شعری که حافظ در مورد شب یلدا نوشته است، شامل احساساتی است که به خوبی با این شب هماهنگی دارد، مانند اشاره به بازگشت بهار و تندی و سرعت رفت‌و‌آمد زمان

به بهانه یلدا با هدایای صنایع دستی تمدن در خاطره ها ماندگار شوید

خرید هدیه یلدایی همانطور که جشن گرفتن شب یلدا از اهمیت بالایی برای ما ایرانیان برخوردار هست تهیه هدیه شب یلدا نیز از دیگر آداب و رسوم بین ایرانیان هست چه زیباتر که برای خرید هدیه یلدایی هم از محصولاتی از جنس هنر و تمدن ایرانی بهره بگیریم. ما در گروه هنری تمدن هدایای مناسبتی زیبا و متفاوت با صنایع دستی و الما‌ن‌های برگرفته از یلدا و نوروز، همچنین پک‌های ترکیبی متفاوتی که شامل انواع ظروف صنایع دستی، دیوان حافظ و… با بسته‌بندی زیبا و نفیس می‌باشد را برای شما هنر دوستان و طرفداران صنایع دستی و هنر ایرانی فراهم آورده‌ایم.

 

پک هدیه یلدا شاه عباسی تمدن

روش‌های گرفتن فال حافظ

در طول تاریخ، فال حافظ نیز به عنوان یکی از رسوم پرطرفدار در شب یلدا شناخته شده است.

این فال بر اساس یکی از شعرهای کتاب دیوان حافظ و با استفاده از روشی خاص اجرا می‌شود. این روش شامل نوشتن هر یک از بیت‌های شعر در یک کاغذ ریز و پیچیدن آن‌ها، سپس با مراجعه به حافظ و باز کردن یکی از بیت‌ها، تفسیر آن برای آینده‌نگری و پیش‌بینی از وضعیت فرد در آینده است.

راحت‌ترین روش برای گرفتن فال حافظ: ابتدا نیت کردن است و بعد خواندن فاتحه‌ای برای شادی حضرت حافظ و باز کردن صفحه‌ای از دیوان حافظ می‌باشد که این امر را در مراسم و مناسبت‌هایی مانند یلدا و نوروز به طور معمول بزرگتر فامیل و آن جمع به نیابت از دیگران انجام می‌دهد.

 

فلسفه‌ی فال حافظ

فال به معنی پیشگویی اتفاقات خوب و بد آینده می‌باشد، برای همین گرفتن فال حافظ به معنی اقدامی برای پیشگویی اتفاقات آینده یا حال و احوال شخصی که در آن جمع حضور ندارد می‌باشد و درواقع به نیت نوید آینده‌ای زیبا و روشن برای تحقق آرزوها و خواسته‌هاست.

فال گرفتن از دیوان حافظ یکیاز رسوم زیبایی است که در بین ایرانیان در مناسبت‌های مهمی مانند چهارشنبه سوره، شب یلدا (چله)، عید نوروز، سیزده بدر و … در بزم‌ها و مراسم ایرانیان گرفته می‌شود.هنگامی که شخص نیتِ مشخصی دارد، مانند هنگامِ فراقِ یار یا انتظارِ آمدنِ شخصی یا پیش‌آمدنِ مشکلی برای عزیزی و یا چیرگیِ اندوهی بر وجودِ فردی، فال زدن رایج است. فال گرفتن از رسومِ جمعی و گروهی نیز است و ازاین‌رو آیین‌های مختلفی برای انتخابِ نوبتِ «قرعهٔ فال» رواج یافته که انتخابِ این شیوه‌ها خود نوعی سرگرمی است و در شهرهای مختف، روش‌های گوناگونی نیز دارد. جدول‌های ویژه‌ای به‌نام «فال‌نامه» وجود دارد که برپایهٔ دیوانِ حافظ ساخته شده و در مقدمه و پیوستِ بعضی از چاپ‌های دیوان یا بعضی دست‌نویس‌های کهنِ آن آمده‌است.

در کل، فلسفه حافظ خوانی در شب یلدا و فال حافظ نشان از تلاش برای ایجاد ارتباط بین انسان و طبیعت، و تقریب با ذات بشر دارد. با مطالعه شعر حافظ و استفاده از فال حافظ، این برداشت را می‌توان داشت که بیشترین ثروت و ارزش در زندگی در داشتن شادی و آرامش و ارتباط با خدا و طبیعت است.

 

 سخن آخر

تمام تلاش ما در گروه هنری تمدن بر این است تا مجموعه کاملی از هداياي صنايع دستي ويژه یلدا و دیگر مناسبت های شخصی و  سازمانها و شركتها در بسته بندي هاي خاص، جعبه هاي شكيل و سنتي مدرن با امکان درج لوگو متن های مورد نظر شما و تبلیغاتی جهت استفاده در کلیه جشن ها، مراسم ها و سمینارها را برای شما عزیزان و دوستداران صنایع دستی فراهم آوریم. برای مشاوره تخصصی در حوزه تامين هداياي خود و نیز معرفي ساير نمونه ها، با کارشناسان فروش ما در تماس باشید. همچنین چنانچه نیاز به مشاوره داشتید. میتوانید از طریق شماره ۸۸۹۱۷۸۳۶-۰۲۱واتساپ ۰۹۲۰۴۱۷۹۸۷۴  با همکاران ما و مشاورین ما در ارتباط باشید. و همینطور برای خرید عمده می توانید. با شماره: ۰۹۱۲۶۴۸۶۱۴۸  ۰۹۱۲۴۱۷۹۸۷۴ و شماره های بالا تماس حاصل نمایید. با ما در اینستاگرام همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *