مقالات صنایع دستی

مس و پرداز چیست؟

مس و پرداز چیست؟

از زمان تاریخ باستان تا کنون می‌دانیم که ظروف مسی دارای خواص زیادی هستند. نقاشی‌های سبک پرداز، با قدمت 1500 ساله، به روشی جدید در سازه‌های مسی اعمال می‌شوند.

سرو غذا در این ظروف فواید زیادی برای بدن دارد. تمام ظروف مسی یک حس کلاسیک دارند و به طور خاص طراحی شده‌اند تا یکی از بهترین دکوراسیون‌های هر خانه‌ای باشند.

مس و پرداز هنر لوکس اصفهان است که می توان به عنوان شاهکار صنایع دستی ایران در نظر گرفت. این هنر لوکس که می‌توان از بازارهای مختلف قابل اطمینان خریداری کرد، صنایع دستی محبوب شهرهای مختلف در سراسر جهان است.

شما می‌توانید این صنایع دستی را به عنوان یک هدیه یا برای استفاده شخصی خود مطابق با اهداف کاربردی و زینتی خود در نظر بگیرید. تمام ظروف مسی و صنایع دستی مسی موجود در بازار دست ساز هستند.

مس و پرداز چیست؟

نقاشی روی بدنه محصولات مسی را هنر مس و پرداز می‌نامند. این هنر مورد توجه بسیاری از دوستان هنری قرار گرفت. مس خیلی زود جای خود را بین دوست داران این صنعت پیدا کرد و به یکی از محبوب ترین کالاها تبدیل شد.

فلز مس مورد استفاده برای این محصول باید ضخیم و از مقاومت نسبتاً بالایی برخوردار باشد تا از آسیب جلوگیری شود. این هنر تلفیقی از صنایع دستی میناکاری و صنایع دستی مسی است و برخی آن را در زیر مجموعه مینا قرار می‌دهند.

از کاربردهای این هنر می‌توان به محصولاتی مانند شکلات‌خوری مس و پرداز، ظرف شیرینی جات مس و پرداز، قندان مس و پرداز، قابلمه مس و پرداز و … اشاره کرد.

 

مس و پرداز - مس و پرداز چیست

رنگ مس و پرداز

سایه‌های مختلف آبی و فیروزه‌ای در بدنه مس برای ساختن یک قطعه افسانه‌ای استفاده می‌شود. لایه پلی استر، محصول مس و پرداز را برای جلوگیری از اکسیداسیون مس، پوشش می‌دهد.

همچنین این لایه منجر به ضخیم‌تر شدن آن می‌شود. این سوغات افسانه‌ای در میان مسافران و گردشگران که به ایران سفر می‌کنند، محبوب است.

مس خام باید در ظرف دیگری ساخته شود سپس طرح‌هایی بر بدنه مس کشیده شده و نقاشی شوند. برای اینکه جلوه رنگ در حالت کلی کار مشخص باشد، باید قسمت‌های خاصی از سطح کار لعاب داده شده و رنگ آمیزی شود و بقیه کارها برای روشنایی بیشتر و از بین بردن تیرگی سطح مس استفاده شود.

از هنر اصیل میناکاری برای ساخت ظروف زیبای مس و پرداز استفاده می‌شود. استادان از رنگ‌ها و طرح‌های بی‌نظیر این هنر استفاده می‌کنند. این هنر نفیس یکی از محبوب‌ترین هنرهاست که به دلیل ترکیبی از سبک‌های قدیمی و جدید جذاب‌ است. از محصولات مس و پرداز با مخلوطی از میناکاری، می‌توان به عنوان گزینه عالی برای هدیه به دیگران بکار برد.

صنایع دستی زیبای ایرانی

مس و پرداز توسط ترکیبی از دو صنایع دستی میناکاری و محصولات مس ساخته شده است. اگر چه این یک هنر سنتی نیست، بسیاری از مردم به آن علاقه مند هستند.

میناکاری می‌تواند بر روی فلزات مختلف مانند طلا، نقره، مس و سفال‌گری انجام شود. اما محبوب‌ترین آن مس است که به اندازه کافی قوی و ضخیم است.

افرادی که به دکوراسیون خانه خود توجه می‌کنند، از این هنر به منظور طراحی خانه‌ها و محل کار خود استفاده می‌کنند. مس و پرداز توسط استادان ماهر ساخته شده است که زمان خود را برای ایجاد شاهکارهای به یاد ماندنی صرف کرده‌اند.

همانطور که می‌دانیم سبک پرداز یک سبک نقاشی است. استاد اشکال مختلفی مانند پرندگان، چهره افراد و گل‌ها را روی مس اعمال می‌کند.

همانطور که رنگ‌های مورد استفاده برای ایجاد این هنر، سایه‌های مختلف آبی هستند، طرح‌ها و محصول نهایی به یاد ماندنی خواهد بود.

شما می‌توانید مجموعه‌ای از این محصولات را در خانه و محل کار خود قرار دهید و یا می‌توانید آنها را به عنوان ظرف پذیرایی از مهمانان خود در یک مهمانی ساده یا یک مراسم ویژه در نظر بگیرید.

 

مس و پرداز - صنایع دستی ایرانی

 

 

گام هایی برای ایجاد این شاهکار هنری:

(فرایند تولید ظروف مس و پرداز)
همانطور که مواد اصلی مورد استفاده برای ساخت این آثار هنری مس است و رنگ‌های مختلف پرداز را دارد، مردم را به شدت مشتاق می‌کند. به منظور ایجاد یک محصول مس و پرداز، باید یک سری عملیات با دقت انجام شود.

مراحل تولید این ظروف عبارتند از: خم شدن، رنگ آمیزی و میناکاری روی مس، مالش و پلی استر.

• خم شدن مس: در این مرحله، استاد با خم کردن ورق های مسی با دستگاه یا چکش، تلاش می‌کند شکل مورد نظر را خلق کند. ظروف مس که برای نقاشی استفاده می‌شود باید اینگونه آماده شوند.

• نقاشی و میناکاری روی مس: در این مرحله هنرمند نقاشی‌هایی را روی ظروف مسی نقاشی می‌کند. مهمترین طرح‌های مورد استفاده در این هنر گل، مرغ و اسلیمی است و رنگ‌های استفاده شده آبی فیروزه‌ای و لاجوردی است. طرح‌های مختلف سبک پرداز بر روی ظرف مس با توجه و مراقبت زیاد و طراحی منحصر به فردی انجام می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده برای نقاشی، به آنچه که برای میناکاری استفاده میشود، شبیه است.

• مالش: ظروف مس و پرداز توسط یک ماشین خاص بریده می‌شوند. سپس تمام مواد اضافی مانند روغن توسط دستگاه ساینده برداشته و سطح ظرف براق می‌شود. این مرحله به منظور افزایش کیفیت محصول ضروری است.

• پوشش پلی استر: آخرین مرحله رنگ آمیزی، مرحله پوشش پلی استر روی ظروف رنگ شده می باشد. پلی استر برای پوشش دادن ظروف رنگ شده و مالش برای افزایش پایداری رنگ استفاده می‌شود. پلی استر، رنگ و درخشش ظروف را حفظ می‌کند. استادان، با پلی استر این ظروف را پوشش می‌دهند تا محصول نهایی فوق‌العاده خلق کنند.

ظروف مس و پرداز دارای رنگ‌های مختلفی هستند که می‌توان آنها را برای تزئین یک مکان به منظور انتقال حس زیبایی و سپاسگزاری از هنر سنتی و فرهنگی کشورمان استفاده کرد.
گروه هنری تمدن تمام تلاش خود را کرده است که مجموعه متنوعی از محصولات مس و پرداز ایرانی را برای ارایه به شما عزیزان در فروشگاه آنلاین خود داشته باشد.

 

مس و پرداز - شاهکار هنری

 

 

چگونگی حفاظت از ظروف مس و پرداز

به شدت توصیه می‌شود که از این محصولات برای پخت و پز استفاده نکنید زیرا ضخامت آنها خیلی زیاد نیست، اما شما می‌توانید از آنها به عنوان یک مورد تزئینی استفاده کنید، مانند ظرف آجیل، ظرف شیرینی، ظرف شکر و ….

نکته دیگر برای مراقبت از ظروف مس و پرداز این است که آنها را از ضربه و فشار دور نگه دارید. زیرا شکل آنها تغییر خواهد کرد. اگر چه می‌توان این ظروف را با آب شستشو داد، اما توصیه می‌شود آنها را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

یا از یک پارچه خشک برای غبار زدایی استفاده کنید. علاوه بر این، بهتر است برای تمیز کردن سطح این ظروف از مواد خشن و شوینده قوی استفاده نکنید. به این طریق می توانید آنها را برای مدت طولانی تر نگه دارید.

عوامل موثر بر قیمت

قیمت این محصولات بر اساس اندازه و میزان کار صرف شده محاسبه می‌شود. همچنین باید ذکر کرد که قیمت این ظروف به دلیل قیمت روزانه مس تغییر می‌کند.

بهتر است هنگام خرید محصولات مس و پرداز برخی از نکات مورد توجه قرار گیرد:

  •  اندازه: هرچه اندازه ظرف بزرگتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود زیرا از مس بیشتری استفاده شده است.
  • ضخامت مس: هرچه ضخامت مس به کار برده شده بیشتر باشد، به طبع کیفیت محصول نهایی بالاتر است و طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر می باشد.
  • کیفیت رنگ و طراحی: هرچه از طرح‌های پیچیده‌تری استفاده شود قیمت آن بالاتر خواهد بود. شما باید به این نکته توجه کنید که طرح‌های کوچکتر که تراکم بیشتری دارند، به دلیل میزان کار صرف شده ، قیمت بالاتری دارند.
  • اعتبار و کیفیت مارک: برخی از مارک‌ها به دلیل اصالت و تاریخ خود بسیار معتبر هستند، بنابراین قیمت بالاتری دارند.

با همه اوصاف، هنگامی که شما به محصولات مس و پرداز فکر می کنید، باید تمام نکات ذکر شده را در نظر بگیرید تا محصولی را خریداری کنید که بهترین طرح را با توجه به قیمت آن داشته باشد.

کاربرد

محصولات مس و پرداز از ارزش‌های بالایی در میان دوستداران هنر برخوردار هستند. و انواع مختلفی دارند؛ از قبیل گلدان مس و پرداز، شکلات‌خوری مس و پرداز، قندان مس و پرداز، شربت‌خوری مس و پرداز، آجیل‌خوری مس و پرداز. این هنر شاهکار دست بشر پر از رنگ‌های جذاب، چشم هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند.

خرید صنایع دستی به عنوان میراث پیشینه سنتی ایران، محصولی ست که طرفداران زیادی دارد. این روزها، مردم انواع مختلفی از محصولات دست‌ساز را خریداری می‌کنند. به ویژه این شاهکار اصفهان که به عنوان یک سوغات به یاد ماندنی و نمونه بارز از هنر ایرانیان است.

 

مس و پرداز - کاربرد

 

برخی از اهداف خرید صنایع دستی مس و پرداز در زیر ذکر شده است:

  • هدف زینتی: ظروف ساخته شده توسط این هنر لوکس مانند گلدان، شمعدان و آینه برای طراحی هر مکانی استفاده می‌شود. زیرا رنگ‌های آن به اندازه کافی جذاب هستند. تا توجه هر بیننده را به جلب کند.
  •  هدف کاربردی: به دلیل اینکه این ظروف به اندازه کافی قوی و ضخیم هستند.از آنها می توان برای میزبانی مهمانان در جشن‌ها و مراسمات ویژه استفاده کرد.

نیازی به فکر کردن در مورد استفاده از این محصول نیست. شما می‌توانید. آن را برای اهداف زینتی و کاربردی در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید این محصولات ویژه را برای استفاده شخصی خود در خانه یا محل کار در نظر بگیرید.

می‌توانید. آنها را به عنوان یک هدیه برای دوستان، اعضای خانواده و زوج‌های جوان خریداری کنید.

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها محصولات مس و پرداز را به عنوان هدیه تبلیغاتی برای ارزیابی آنها یا معرفی کسب و کار خود انتخاب می‌کنند.

 

نتیجه

رنگ‌های مورد استفاده برای ساخت ظروف مس و پرداز، آبی، فیروزه‌ای و سبز هستند. که در کنار رنگ قرمز مس قرار می‌گیرند. تا جلوه‌ای چشم نواز داشته باشند.

توصیه می‌شود. که ظروف مس و پرداز را از بازارهای قابل اعتماد و معتبر خریداری کنید. تا بالاترین کیفیت را تجربه کنید.

امروزه، تعداد فروشگاه‌های صنایع دستی آنلاین افزایش یافته است. شما می‌توانید. به سادگی مقایسه کنید و محصول مورد علاقه خود را با صرفه جویی در انرژی، زمان و پول در فروشگاه آنلاین خریداری کنید.

شما می‌توانید. بهترین محصولات مس و پرداز را با مناسب‌ترین قیمت از فروشگاه آنلاین تمدن تهیه کنید. و در اسرع وقت بسته خود را در آدرس خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *